Vad lär sig eleverna om samhället?

I februari fick jag en artikel publicerad i nättidskriften Skola och Samhälle. Artikeln finns att läsa här. I artikeln menar jag att dagens skola måste bli mycket bättre på att koppla innehållet i undervisningen till de grundläggande samhällsförändringar som har skett under de senaste 35 åren. Till dessa grundläggande samhällsförändringar hör den ökande skuldsättningen och försämrade arbetsvillkor. För att skolan ska kunna förtjäna sin existens måste den bli mycket bättre på att rusta ungdomar till ett liv i dagens och inte i gårdagens samhälle eller i ett idealsamhälle. Och livet i dagens samhälle präglas av ojämlikhet och djupa klyftor. Ungdomar måste få lära sig mer om detta i skolan. Om skolan ska kunna bli en gemensam och samhällsbyggande institution måste den dessutom bidra till att bekämpa ojämlikhetens orsaker. Annars blir skolan inte gemensam utan mest för dem som inte drabbas av ojämlikheten utan kanske till och med tjänar på den. I denna strävan måste eleverna engageras. Därmed kopplas innehållet i undervisningen till det samhälle som skolan verkar i och utgör en del av. Det handlar således dels om att rusta eleverna till att bli samhällsbyggare, dels om att göra dem delaktiga i ett samhällsbyggande som pågår här och nu.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.