I februari fick jag en artikel publicerad i nättidskriften Skola och Samhälle. Artikeln finns att läsa här. I artikeln menar jag att dagens skola måste bli mycket bättre på att koppla innehållet i undervisningen till de grundläggande samhällsförändringar som har skett under de senaste 35 åren. Till dessa grundläggande samhällsförändringar hör den ökande skuldsättningen och försämrade arbetsvillkor. För att skolan ska kunna förtjäna sin existens måste den bli mycket bättre på att rusta ungdomar till ett liv i dagens och inte i gårdagens samhälle eller i ett idealsamhälle. Och livet i dagens samhälle präglas av ojämlikhet och djupa klyftor. Ungdomar måste få lära sig mer om detta i skolan. Om skolan ska kunna bli en gemensam och samhällsbyggande institution måste den dessutom bidra till att bekämpa ojämlikhetens orsaker. Annars blir skolan inte gemensam utan mest för dem som inte drabbas av ojämlikheten utan kanske till och med tjänar på den. I denna strävan måste eleverna engageras. Därmed kopplas innehållet i undervisningen till det samhälle som skolan verkar i och utgör en del av. Det handlar således dels om att rusta eleverna till att bli samhällsbyggare, dels om att göra dem delaktiga i ett samhällsbyggande som pågår här och nu.
-
Senaste inläggen
Arkiv
- oktober 2024
- augusti 2024
- februari 2024
- september 2023
- juli 2023
- juni 2023
- oktober 2022
- juli 2022
- mars 2022
- juni 2021
- oktober 2020
- september 2020
- januari 2020
- november 2019
- oktober 2019
- februari 2019
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- augusti 2016
- juni 2016
- mars 2016
- augusti 2015
- oktober 2014
- mars 2014
- september 2012
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- maj 2011
Kategorier